Vem är vi på Bluebird Medical AB

Bluebird Medical’s Affärsidé

Att förbättra standarden inom vården för ett ökat välbefinnande

Bluebird Medical’s Vision

Bluebird Medical skall vara en välkänd och etablerad aktör inom sjukvården, känd för sitt personliga engagemang och flexibilitet som inspirerar sina intressenter

Företagspresentation

Bluebird Medical fokuserar på att stötta och hjälpa vårdgivarna med att skapa en inspirerande miljö samt tillhandahålla ett komplett produktsortiment. Våra kunder är främst Vårdcentraler, Företagshälsovårder och Specialistkliniker.

Bluebird Medical är ett nytänkande framåtriktat företag som startades upp under ett nytt namn år 2011 med trygg erfarenhet inom sjukvården sedan 1981. Vi har stor erfarenhet av att tillverka och ta fram nya medicintekniska produkter vilket innebär totalt ansvar för produktkrav, lagkrav, riskanalyser, ergonomi och logistik samt relaterade flöden.

Vi såg behovet av en mer nära relation, personlig service och flexibilitet för de olika områdena inom vården. Vårdgivare önskade en samarbetspartner som tog ansvar och intresse för att bistå deras verksamhet. Detta lägger grunden för vår affärsidé:

"Att förbättra standarden inom vården för ett ökat välbefinnande"

Vi lägger stor vikt vid detta och vår Corporate Foundation genomsyrar våra beslut.

Idag har vi kontor i Kungsbacka och vårt distributionslager finns i Smålandsstenar, två geografiskt genomtänkta platser i det svenska vägnätet för att uppnå effektiv miljövänlig distribution.

Namnet Bluebird Medical

Ett namn som känns friskt, uppmuntrande med fart och liv - resultatet av dessa drag blev Bluebird Medical. Bluebird är en sällsynt färgstark fågel som finns i Nordamerika och dess ljuvliga sång utstrålar glädje och harmoni.

Våra visioner är likt den högtflygande fågeln, där vi alltid strävar efter ständiga förbättringar för allas välbefinnande. Den blå färgen står för kvalitét och trygghet och fågeln i vår logotype inger en tyngd och stabilitet samtidigt som den sträckta halsen visar vår vilja och motivation till kontinuerliga framsteg.

Kvalitétspolicy

Som ett led i att förbättra standarden inom vården ser vi det viktigt att upprätthålla rätt kvalité samt att ständigt leta efter förbättringar. Detta gör vi genom att:

Minska olika variationer i samma process för att hålla en hög konsekvent kvalité.
Utbilda och motivera vår personal till att kontinuerligt analysera och effektivisera våra rutiner.
Ständigt effektivisera våra flöden och processer så att alla intressenters arbete kan flyta på utan avbrott.
Focuserar oss på att fånga in och dokumentera kundernas krav och önskemål för att sedan sprida och uppfylla dessa inom organisationen på ett systematiskt sätt
Hålla vad vi lovar samt levererar rätt antal produkter till överenskommen tid.

Miljöpolicy

Vi tillhandahåller sjukvårdsprodukter, medicintekniska produkter samt förbrukningsvaror
och utrustning som används inom vården. För att bidra till en hållbar utveckling avseende
miljö har vi tagit vårt ansvar och upprättat ett miljöledningssystem, där vi säkrar att vi
använder jordens resurser på ett hållbart sätt och att vi uppfyller den miljölagstiftning och
intressenters bindande krav som vi berörs av.
Vi arbetar med att ständigt minska vår miljöpåverkan och skydda miljön genom att
förebygga förorening till mark, vatten och luft. Detta gör vi genom att:

• Ständigt förbättra vår miljöprestanda.
• Identifiera våra miljörisker och vidta åtgärder för att minimera, förebygga, samt
åtgärda dessa. Vi tar även hand om de möjligheter som kan leda till en mindre
miljöpåverkan.
• Sträva efter att minimera utnyttjandet av ändliga resurser, genom att vara öppna för
och aktivt söka nya lösningar.
• Sortera vårt avfall för att möjliggöra återbruk och återvinning.
• Fortlöpande följa upp vår energiförbrukning och löpande införa energibesparande
åtgärder.
• Involvera och fortlöpande utbilda all personal i vårt miljöarbete.
• Beakta livscykelperspektivet vid inköp, utveckling samt bedömning av miljöaspekter.
Genom att arbeta med ovanstående anser vi att vi bidrar till en god miljöutveckling. När
kunden väljer oss så väljer de ett företag som värnar om miljön.

Arbetsmiljöpolicy

Som ett led i att förbättra standarden inom vården ser vi det viktigt att alla inom vår organisation mår bra, är motiverade och har den energin som behövs för att upprätthålla och förbättra standarden. Detta gör vi genom att:

• Ha ett nära internt sammarbete och vara tydliga i vår kommunikation för att undvika missförståelser.
• Systematiskt mäta och övervaka varje arbetsplats och moment för att ständigt kunna förbättra de anställdas psykiska och fysiska hälsa.
• Skapa tydliga mål och se till att dessa är väl införstådda
• Skapa en ren och trivsam arbetsmiljö
• Se till att alla utför en hälsokontroll minst en gång per år.

Riskhanteringspolicy

Bluebird Medical har som policy att minska identifierade risker i samband med våra produkter så mycket som möjligt. Kriterier för riskacceptans fastställs produkt för produkt genom användning av dokumenterade processer som baseras på avsedd användning, internationella standarder, nationella och regionala bestämmelser samt synpunkter från tekniska, juridiska och kliniska experter som återspeglar aktuella tekniska och vetenskapliga läget. Riskkontroll ska alltid övervägas och genomföras om det inte är orimligt att göra det, oavsett hur allvarlig risken är.
Riskkontroll ska övervägas i följande ordning:
1. Eliminera eller reducera risker så långt som möjligt (inbyggt säker design och konstruktion)
2. Vidta lämpliga skyddsåtgärder
3. Tillhandahålla information om säkerhet
Om oacceptabla risker kvarstår efter riskkontroll är det nödvändigt att göra en risk/nyttoanalys. Ett beslut om att släppa ut en produkt på marknaden med kvarstående risker ska vara väl motiverat och grundat på testning och kliniska bevis. Användarna ska informeras om eventuella kvarstående oacceptabla risker.

Bluebird Medical’s Kärnvärden

  • Integritet och Ärlighet

    Integritet och ärlighet innebär att du alltid beter dig enligt uppsatt standard för ditt yrke så att människor respekterar och litar på dig. Du är alltid ärlig, uppriktig och håller dina löften i alla dina handlingar både inom och utanför företaget.

  • Personlig service och Flexibilitet

    Personlig service och flexibilitet innebär att du tar ett personligt ansvar och intresse för de uppgifter och personer du kommer i kontakt med. Du är smidig och kreativ i alla lägen.

  • Positiv och Inspirerande

    Positiv och inspirerande innebär att du ser till att hålla dig frisk och skapar energi för att orka hålla igång. Du ser problem som intressanta utmaningar och strävar alltid efter att nå en win-win situation.

  • Organiserad och Städad

    Organiserad och städad innebär att allt du gör utförs på ett organiserat och systematiskt sätt för att uppnå effektivitet och kvalitét. Du behåller din omgivning städad och ren. Du använder företagets uniform och använder vårdat språk.

1 av 4